tisdag 1 juni 2010

Friskoletankar...

Känner fortfarande en otrolig lättnad att vi(MoFF) som startade med en enkel frågeställning:Om Mo skola blir nedlagd ska vi försöka med en friskola då? Hur ska vi gå tillväga? Jag kan inget om friskolor, hur fungerar det? Är det bra för barnen? Måste det vara "riktiga" lärare?

Nu har jag ju sån tur att jag känner Lena Lingman som är rektor för Glada Hudikskolan. Så jag sa till mina kompanjoner i MoFF att jag kan ju alltid fråga henne hur man går tillväga. Efter några om och men så kom en träff till stånd med MoFF, rektor för Mo, Lena L och Anita W(VD för GHS). Helt förutsättningslöst sa vi!!! Men oj, det bara small till så var frågan ställd:Kan/vill ni(GHS) starta års F-6 i friskoleregi? Ni "får" våra barn!! Sen var den bollen i rullning.
Jag är SÅÅ glad att vi orkade kämpa mot kommunens politiker som JUST NU styr. FÖR VI VANN!!! De förstod inte att när vi var och lyssnade på kommunfullmäktigemötet där de tog beslutet, satt vi bara och VÄNTADE på beslutet. Då var våra planer redan LÅNGT gångna - och det trodde de aldrig. Tack för det!!!!
Nu kan de vara hur trygga som helst i sitt beslut att lägga ner kommunens bästa skola - för den kommer att öppna igen i ny tappning!!

Nu är det mycket jobb framför oss men det går..... TACK än en gång till förvaltningsrätten!!!!
Ha en skön dag!

1 kommentar:

Maria F sa...

Ja, du Malin det är såååååååå härligt att det med ord är svårt att beskriva. Vi rullade bollen och vi planerna var intensiva :) Jag hoppas att våra kommunpolitiker tar sig en ordentlig funderare nu när GHS står en bit in i startgroparna. Glädjen över beskedet GÖR att vi orkar med allt jobb. UNDERBART